21 November 2018

Online marketing voor makelaars: 6 tips

“Moet ik vanuit Facebook linken naar mijn eigen website, of kan ik beter rechtstreeks naar Funda linken?”, “Hoe word ik beter gevonden op de zoekwoorden ‘woning verkopen’ en ‘verkoopmakelaar’?” en “Hoe krijg ik meer aanvragen binnen via mijn website?”. Komen deze vragen u bekend voor? U bent niet de enige, ze worden regelmatig gesteld door makelaars die contact met ons opnemen. Daarom geven we in dit blog alvast de eerste tips om zelf aan de slag te gaan.

Tip 1: Link altijd naar uw eigen website
Meer dan 80% procent van de mensen die een huis wilt gaan kopen, begint hun zoektocht online. Het grootste deel gebruikt in de oriëntatiefase de website Funda, maar ook social media triggert de aandacht voor een woning. Pak deze aandacht en link naar uw eigen website. Door mensen van externe bronnen (zoals social media) naar uw website te trekken wordt het voor Google aantrekkelijker om uw website hoger te positioneren in haar ranking. Daarnaast is de kans groot dat een huiszoekende verder klikt op uw website en ook uw andere aanbod bekijkt. Wanneer u linkt naar Funda gebeurt dit niet.

En, als u een kwalitatief goede website heeft waar de expertise van af straalt dan heeft u ook kans dat de bezoeker u onthoudt. Mocht u hem niet meteen kunnen helpen dan plaatst hij misschien een zoekopdracht bij u, of schakelt hij u in als aankoopmakelaar als ze eenmaal een woning hebben gevonden.

Tip 2: Leg de focus op lokale zoekwoorden
Wilt u beter scoren op bijvoorbeeld het zoekwoord ‘huis verkopen’ of ‘verkoopmakelaar’ dan moet u van goede huizen komen. Vrijwel alle makelaars in Nederland willen op deze woorden gevonden worden, daardoor is er een enorme concurrentie op deze zoekwoorden. En omdat er maar 5, of eigenlijk zelfs maar 3, goede plekken in Google zijn, is dit een tijdrovend en bovenal zeer kostbaar streven. En dan nog, is het schieten met hagel.
Investeer daarom in het optimaliseren van uw website voor zoekwoorden zoals ‘huis verkopen in arnhem’ of ‘verkoopmakelaar in arnhem’. Door uw website in te richten op lokale SEO verkleint u de concurrentie en gaat u ook gerichter op zoek naar mensen die daadwerkelijk uw dienst af willen nemen.

Tip 3: Gebruik de juiste tooling
Als ervaren makelaar heeft u waarschijnlijk al (deels) in beeld waar uw doelgroep naar op zoek is. Maar wist u dat er tooling bestaat die precies laat zien waar mensen online naar zoeken? Bijvoorbeeld de keyword planner van Google Adwords. Deze laat precies zien hoe vaak er in welke regio op bepaalde woorden gezocht wordt. Gebruik deze handige tool om uw huidige teksten kritisch te analyseren. Misschien gebruikt u veel zoekwoorden waar amper op gezocht wordt. En wellicht kunt u veel meer bezoekers naar uw website trekken door andere zoekwoorden in uw teksten terug te laten komen.

Tip 4: Investeer in Social Media
Social Media biedt tal van promotiemogelijkheden aan, aan makelaars. Denk aan de meest voor de hand liggende mogelijkheid van adverteren op bijvoorbeeld Facebook. Met Facebook advertising kunt u heel gericht adverteren. Stel, u bent makelaar in Arnhem. U kunt dan heel gericht targeten op locatie Arnhem, op mensen tussen de 25 en 65 jaar met huizen en appartementen als interesses. Ook kun je mensen uitsluiten die bijvoorbeeld net een huis hebben gekocht. En doordat u van tevoren een budget vaststelt geeft u niet ongemerkt te veel geld uit.

Ook zijn er mogelijkheden voor gratis promotie. Denk bijvoorbeeld aan Facebook-groepen waarin mensen actief op zoek zijn naar een huis. Investeer tijd om zulke lokale groepen te vinden en speel hierop in. Beantwoord vragen van leden en breng jouw aanbod onder de aandacht. Let wel: kwaliteit boven kwantiteit. Spam de groep niet met jouw aanbod en breng alleen een woning onder de aandacht als het écht een match is.

Tip 5: Contentmarketing
Onderstreep uw expertise door uw kennis en ervaring te delen in gratis content. Schrijf bijvoorbeeld een blog over waar mensen op moeten letten bij het kopen van een huis, of een item waarin alles omtrent hypotheekrente(-aftrek) in toegankelijke taal wordt uitgelegd. Deze content kunt u eenvoudig delen middels een blog op uw website, of in bijvoorbeeld de Facebook-groepen die we hierboven hebben besproken.

Tip 6: Zorg voor een goede leadflow
Het is gelukt: u heeft de aandacht getrokken van een huizenkoper. Het is nu zaak om deze aandacht vast te houden om zo uw lead te converteren naar een klant. Marketing automation middels bijvoorbeeld HubSpot is hierbij van onschatbare waarde. Een goede leadflow kan bijvoorbeeld al starten bij een brochure-download. U weet nu immers in wat voor type woning deze bezoeker geïnteresseerd is. Houd hem geprikkeld door een e-mail te sturen met van vergelijkbare woningen. Of installeer een automatische pop-up die verschijnt zodra iemand langer dan 1 minuut de pagina van een woning bekijkt. Denk aan een pop-up met de mogelijkheid om een bezichtiging te plannen, of een direct telefoonnummer van de makelaar die alles van dit object weet.

En nu? Next level marketing!
Vindt u het lastig om met deze tips aan de slag te gaan, of heeft u dit allemaal al geregeld en wilt u nog een stapje verder gaan om nog meer resultaat te behalen? Wij zijn dé marketingspecialisten voor makelaars. Wij weten alles van online marketing en bouwen de beste websites voor makelaars. Dit zeggen we niet zomaar; maar liefst 5 door ons ontwikkelde websites staan in de top 25 beste makelaarwebsites van Nederland. Wij weten wat we moeten door om makelaars (weer) op de kaart te zetten. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op, dan kijken we samen hoe we nog betere resultaten voor u kunnen behalen.

 

Terug naar overzicht

Verder lezen?

Ook binnen 8 weken een nieuwe website?

Dat kan! Neem dan contact met ons op en we gaan graag met u in gesprek!
Bel 026-206 2128 of stuur een e-mail naar info@su-re.nl

shade